Inspanningstest

Wat?

Een maximale inspanningstest wordt afgenomen om de verschillende fysiologische drempels van een atleet te bepalen. Deze drempels bepalen de trainingszones van waaruit de renner zijn trainingen kan sturen.
Een test leert je dus hoe het met je conditie gesteld is op dat moment en levert de nodige input om je trainingen te optimaliseren.  Aangezien je trainingszones specifiek zijn naargelang de sport die je beoefend kan een inspanningstest zowel op de fiets als al lopend worden afgewerkt.

Waarom?

Bij een inspanningstest bepalen we de fysiologische drempels en je fysiologisch profiel.  Hierdoor krijgen we inzicht in Energiesystemen waardoor je te weten komt wat je sterke punten en werkpunten zijn.  Op basis hier van kunnen trainingen worden geoptimaliseerd zodat je efficiënter en met meer resultaat kan werken.

Hoe gaat zo’n test in zijn werk?

Fietstest:

De fietstest worden afgenomen in ons labo op een ergometer waarop je eigen fiets wordt gemonteerd. Het voordeel is dat je vanuit je eigen fietspositie kan werken zodat de resultaten dichter bij de realiteit liggen.
Door de test in een labo af te nemen zijn de omgevingsfactoren gestandaardiseerd en zo kunnen verschillende testen van een renner makkelijk onderling vergeleken worden.

test1

 

Je begint te fietsen aan 100/60 Watt en per 6 minuten laten we het vermogen stijgen met 40/30 Watt. Het startvermogen en de opbouw hangt af van je huidig niveau als fietser.  Dit gaan we na in een intakegesprek voor de start van de test.  In een blok van 6 minuten krijgt het lactaat in je bloed de kans om te stabiliseren en kunnen we nauwkeuriger de drempels bepalen.

Om de 3 minuten wordt een capillair bloedstaal (prikje in je oorlel) genomen waaruit het lactaat bepaald wordt. We stellen een lactaatcurve op en bepalen dan de verschillende drempels en trainingszones.

Looptest:

Een looptest gebeurt outdoor op een atletiekpiste waar je 3 ronden aflegt op een opgelegde snelheid.  Deze snelheid verhoogt telkens met 1.5km/u tot uitputting.  Je bent op een piste ook in een gecontroleerde omgeving en je loopt op een aangename ondergrond die natuurlijk aanvoelt.  Een looptest is slechts zinvol als er al vlot 5km kan gelopen worden.

Bij een looptest begin je te lopen aan 6km/u, 7.5km/u of 9km/u.  Na 1200m (3 ronden) stop je even om lactaat te laten prikken waarna je verder loopt aan een hogere snelheid.  Dit wordt herhaald tot uitputting.  Op basis van de lactaatwaarden kunnen we ook hiervoor de inspanningsdrempels bepalen.

Wat mag ik verwachten?

test2

 

Na de test krijg je een verslag waarin je persoonlijke trainingszones beschreven staan. We bespreken samen je resultaten en kijken hoe je best je trainingen aanpast aan het door jouw vooropgestelde doel en je beschikbare trainingstijd.

Voor een test moet je ongeveer anderhalf uur uittrekken.

Wat breng je mee naar een test:

  • Eigen fiets en fietsbroek voor een fietstest, loopschoenen en loopkledij voor een looptest
  • Eigen hartslagmeter
  • Douchegerief
  • Sportmedische geschiktheid van arts (mag ook competitievergunning zijn)

Tips

Zorg dat je goed uitgerust bent en drink voldoende water voor de test.

Prijzen

130€ voor een fietstest/ 110€ voor een looptest

Afspraak maken

Ben je klaar voor een test? Maak dan een afspraak bij Ward. Je kan Ward bellen op tel nr 0478/ 46 69 50 of stuur een mailtje naar ward@powerzone.be.