Begeleiding voor nieuwelingen

De categorie van de nieuwelingen (15 en 16j) vormt een zeer belangrijke fase in de ontwikkeling van een jonge renner. Renners leren meer gestructureerd trainen, ontdekken verschillende parkoersen en ondervinden waar ze zich het best uit de slag kunnen trekken. Ze leggen een basis voor de verdere rennerscarrière.
Powerzone wil  jonge renners ondersteunen en begeleiden in hun ontwikkeling en biedt voor deze leeftijd een begeleidingspakket op maat aan.

Wat kan u verwachten:
– Gezamenlijke trainingen naar specifieke doelen en aangepast aan de periode in de opbouw

  • Algemene conditionele en off roadtrainingen tijdens de wintervoorbereiding
  • Specifieke duurtrainingen in de directe seizoensvoorbereiding
  • Specifieke trainingspakketten in voorbereiding op de tijdritten (6), klimkoersen (6) en pistemeetings (4)
  • 10 stabiliteitssessies verspreid over het jaar

– Individuele sturing tijdens de trainingen
– Algemene trainingsschema’s

– Inspanningstest aan voordeeltarief (110€ ipv 130€)

– Bikefitting aan voordeeltarief (160€ ipv 180€)

– Toegang tot 1 infomoment naar keuze

 

Planning:

planning 2019

 

Prijzen:

Voor individuele renners: 350€ op jaarbasis voor het volledige programma.

In het volledige pakket zijn 10 stabilisatietrainingen inbegrepen, verspreid over het seizoen. Ze kunnen door elke nieuweling ook apart gevolgd worden aan 60 euro/10 sessies.

Ploegen

Jeugdwielerploegen kunnen voor hun renners intekenen op de specifieke trainingspakketten:
Contacteer ons voor meer info.

Belangrijk voor jeugdploegen: de facturen voor de specifieke trainingspakketten kunnen ingediend worden voor het jeugdsportfonds.

Meer info

  • Algemeen conditionele en off roadtrainingen:
    Begin november start het begeleidingspakket met allerlei trainingsvormen naast de fiets. Nieuwelingen werken aan hun uithouding, kracht en stabiliteit en werken op spiergroepen die door wielrenners minder gebruikt worden tijdens hun favoriete sport. In de praktijk gaat het om loop-, werp- en springoefeningen.
  • Basis uithouding:
    Vanaf half december, en afhankelijk van het weer, starten de trainingen op de koersfiets. Nieuwelingen werken aan hun uithouding ter voorbereiding van het wedstrijdseizoen. De trainingen worden afgelegd aan een rustig tempo met af en toe een aantal intensievere oefeningen.
  • Tijdrittrainingen:
    Nieuwelingen werken aan een goede houding op de fiets, leren bochten aansnijden, leren rekening houden met kracht en stand van de wind.
    De eerste trainingen gaan door op een lokaal parcours. Vervolgens gaan de trainingen door op Circuit van Zolder zodat er aan een tijdrittempo kan gereden worden zonder rekening te moeten houden met verkeer en obstakels. De laatste training gaat door op het parcours van het PK tijdrijden in Vlaams-Brabant.
  • Klimtrainingen:
    De eerste training gaat door op enkele hellingen in de buurt. Nieuwelingen wordt een krachttraining aangeleerd die ze kunnen uitvoeren ter voorbereiding van klimwedstrijden. Ze leren er aan welke intensiteit en welke cadans ze best hellingen nemen. Voor de 2de training trekken we naar de Condroz, waar de hellingen ‘lopend’ zijn. Nieuwelingen leren om langeren hellingen op te rijden. Ze leren aanvoelen wanneer ‘lopend’ of ‘zittend’ klimmen vereist is en  leren indelen. De laatste 2 trainingen vinden plaats in de Ardennen. Hier wordt de relatie tussen intensiteit en cadans benadrukt en leren ze om zo economisch mogelijk lange en steile hellingen op te rijden. Ze leren ook om inspanningen te plaatsen om weg te rijden van de tegenstand of om een aanval te beantwoorden. Afhankelijk van de planning van de wedstrijden, kan de 4de training op het parcours van een klimwedstrijd gehouden worden.
  • Piste/sprinttrainingen:
    De eerste training van dit pakket focust op stuurvaardigheid. Nieuwelingen leren manoeuvreren door een groep, hoe ze van de piste kunnen gebruik maken om snelheid te maken en hoe ze zo economisch mogelijk posities kunnen winnen. Een tweede sessie legt de nadruk op sprintoefeningen. Nieuwelingen leren hoe ze zich best kunnen positioneren, wat de beste houding is, hoe ze uit het wiel moeten komen en hoe ze achterliggers moeten opvangen. De derde sessie werkt op de uithoudingsdisciplines. Tijdrijden, indelen, ploegentijdrit, scratch en puntenkoers komen hier aan bod.  De vierde en laatste sessie omvat een volledig omnium vanaf de opwarming tot de cooling down. Er wordt ook aandacht besteed aan de reglementen, wat ze best eten en drinken tussen de disciplines enz.
  • Stabilisatietraining:
    Verspreid over het wedstrijdseizoen worden 10 stabilisatiesessies ingericht. De bedoeling is dat de nieuwelingen de aangeleerde oefeningen thuis herhalen. Stabilisatie werkt voornamelijk op de rompspieren, die door wielrenners niet erg intensief gebruikt worden tijdens hun favoriete sport. Toch is het erg belangrijk om deze spieren goed te trainen. Zo kan rugpijn – een typisch rennerskwaaltje – vermeden worden. Stabilisatie werkt blessurepreventief.

Inschrijvingen:

Stuur een mail naar ward@powerzone.be. Start programma vanaf november.