Een monumentale vlucht: Mathijs Paasschens in de Ronde van Vlaanderen

Wedstrijdverhaal:

Afgelopen zondag werd de ronde van Vlaanderen gereden. De gekendste Vlaamse koers en één van de 5 monumenten op de wielerkalender. Na een vlakke aanloop vanuit Antwerpen slingert het parcours door de Vlaamse Ardennen voor een totaal van 254km. Een eerste deelname voor Mathijs Paasschens stond op het programma.

Mathijs maakte zijn naam van aanvaller waar en wist zich in de beginfase los te rukken uit het peloton met 4 andere renners. Later kwamen er nog 2 aansluiten. Samen reden ze zo hard mogelijk om een maximale voorsprong van bijna 12min te krijgen. Eens de heuvelzone begon slonk de voorsprong snel. Op de tweede passage van de Oude Kwaremont reed één renner uit de vlucht weg. Mathijs bleef bij 4 andere renners en werd uiteindelijk opgeslokt door het peloton op de Koppenberg. Nadien reed hij de wedstrijd nog uit op een 71ste plaats op 9min van de eindwinnaar.

Wat moet een renner voor elkaar krijgen om de Ronde van Vlaanderen uit te rijden vanuit de vroege vlucht, wel laten we het eens doornemen:

Wedstrijdanalyse:

Voor wie heel de ronde heeft gekeken afgelopen zondag, je start met een lange geneutraliseerde zone, ook hier moet je al fietsen. Zo komt Mathijs op het einde van de dag uit op 263km in 6 uur en 27minuten. Deze neutralisatie is voor renners gemakkelijk, Mathijs rijdt hier 16minuten aan 178W gemiddeld, dit kunnen vele wielertoeristen mee volgen, ook al is dit al 34.5km/u. Dan valt de vlag, de auto’s rijden weg en de renners zijn vrij om te koersen. Ook al is het nog 254km, de eerste renners demarreren vol. Over de totale 6 uur 27minuten rijdt Mathijs 317W gemiddeld en 352W NP power. Mathijs woog de dag zelf 77.7kg, Hiermee rijdt hij 6,5u rond met 4W/kg. Hij had hier een hartslag van gemiddeld 142, en een maximale hartslag van 176. Tijdens de ronde verteerde hij 2300m hoogtemeters. Over heel de wedstrijd verbruikte hij zo ongeveer 7300kcal. Dat José De Cauwer zegt dat eten en drinken belangrijk is kan je wel volgen als je dergelijk verbruik hebt.

1: neutralisatie; 2: opzetten van de vlucht; 3: lange vlucht tot aan 2de keer Oude Kwaremont; 4: ingelopen na de vlucht en binnen komen

Kijken we naar het moment dat de renners worden vrijgegeven zat Mathijs vooraan om zoveel mogelijk op aanvallen te antwoorden. Hij schoof één keer al mee. Tijdens deze 8minuten en 35seconden leverde hij een gemiddeld vermogen van 403W met een piek van 1177W. Dit is iets onder zijn anaerobe drempel en maximaal haalt hij ook zeker niet zijn piekvermogen dat rond de 1500W ligt. Op het moment dat de ontsnapping ontstaat moet Mathijs 80s 558W trappen. Dit is een zware inspanning, maar zeker geen maximale inspanning voor die tijdsduur. Nadien moet je het peloton moet voor blijven, waar nog demarrages komen, dus deze inspanning mag niet maximaal zijn. Eenmaal de ontsnapping vertrokken is, moet het gat gemaakt worden.  Hiervoor rijdt Mathijs 10min aan 477W; wat zijn persoonlijk record evenaart voor deze tijdspanne. De andere keer dat hij dit vermogen trapte was om vooruit te geraken in Luik-Bastenaken-Luik 2020. Uiteindelijk trapt hij een volle 15min meer dan 460W om dan geleidelijk het tempo te laten zaken. Dit zorgt voor 30minuten aan 403W sinds het opzetten van de ontspanning vooraleer er een constant tempo wordt gevonden met alle andere vluchters. Tot aan de eerste Oude Kwaremont rijdt Mathijs 301W gemiddeld. Hierbij liepen ze ver uit van het peloton. Op regelmatige basis doet Mathijs een kopbeurt waarbij hij ongeveer 370W levert per kopbeurt. Eens de Oude Kwaremont start wordt het vermogen verhoogd, dit komt ook deels door het parcours, maar ook doordat de kopgroep versnelt om het peloton voor te blijven. Tot aan de volgende aan de volgende Oude Kwaremont waar Stefan Bissegger versnelt reed Mathijs 335W gemiddeld. De zone van de Oude Kwaremont tot de Koppenberg waar Mathijs gegrepen wordt rijdt hij 350Wgem. Hierna zakt het tempo eens hij is bijgehaald door het peloton. In het laatste uur en 10min wedstrijd ontwikkeld hij nog gemiddeld 262W om binnen te komen.

Vermogen per klim:

Maken we een opsplitsing in intensiteiten werkende vanuit de verdeling voorgesteld door Lucia, <aerobe drempel = zone 1; tussen de drempels= zone 2 en >anaerobe drempel zone 3; dan zien we dat Mathijs 3u en 6minuten in zijn zone 1 doorbrengt. 2u en 10minuten in zone 2 en 1u en 10minuten in zone 3. Dit geeft ook aan dat een profrenner er in slaagt heel veel tijd op te stapelen op zijn drempels en er zelfs boven. Meer dan de helft van de wedstrijd reed Mathijs boven zijn aerobe drempel.

De Voorbereiding

Heel hard trainen. Mathijs startte zijn voorbereiding op 2/11/2020. In de 22 weken tot de ronde maalde hij enkel op de fiets al 402u af, goed voor 18u en 15min per week gemiddeld. Met een minimum 9.8u per week en een maximale trainingsweek van 29,4uur. Wekelijks doet hij 1-4 sessies stabilisatie er bij. 75.6% van de tijd van zijn trainingen brengt hij in zone 1 door, 19% in zone 2 en 5.4% in zone 3. Een voedingsplan werd opgesteld met als doel <78kg in de maand april te staan. Geleidelijk aan verloor Mathijs heel de winter gewicht om nu in de maand april waar we naar piekten zijn streefgewicht te behalen. Daarnaast bracht hij geperiodiseerd ook nachten door in zijn hoogtetent. Door corona reed Mathijs maar 5 wedstrijden voor de ronde. Hierdoor kon hij wel meer dagen slapen op hoogte, waardoor hij een 60tal dagen op hoogte sliep in de voorbereiding. Na veel plannen en herplannen stond hij 4/04 op een fysiek zeer hoog niveau om zijn monumentale vlucht te ondernemen. Ondertussen worden de plannen al gesmeed voor de volgende stap vooruit!

Powerzone gaat off-road

In 2024 gaat Powerzone een samenwerking aan met de ploeg Bike2Connect. Bike2Connect is een ploeg bestaande uit 2 renners hoofdzakelijk actief in het MTB circuit.