Voedingsadvies bij Powerzone. Hoe werkt het? Het verhaal van een renner.

Sinds vorig jaar is voedingsadvies mogelijk bij Powerzone. Door de toegenomen kennis van voeding en daardoor ook de invloed van voeding op prestatie, heeft voeding een veel grotere rol in begeleiding gekregen. Powerzone werkt veel met jonge renners, die vaak pas starten met wielrennen of begeleiding. Hierin is een begeleiding of advies rond voeding echt noodzakelijk om stappen vooruit te zetten.

Een van de renners die in begeleiding is, was er dan ook als de eerste bij om voedingsadvies op maat te vragen. Het vraagt discipline om het schema op te volgen, maar door dit goed op te volgen kan je nog grote stappen nemen zoals blijkt uit het voorbeeld.

De renner kwam om advies met het nieuwe jaar, hij is dus ongeveer 3 maanden met het schema aan het werk. De renner beseft dat er grote verandering zijn geweest in de afgelopen maanden. “Het voedingsschema heeft me gelopen om juist en efficiënt te eten zodat ik optimaal aan de start kom in de koersen. Ook kunnen de trainingen nauwkeuriger afgewerkt worden met de juiste voeding en de timing van de eetmomenten. Ook zorgt dit schema er voor hoeveel gram KH/kg er moet gegeten worden voor vb. een duurtraining/interval training/ losrijden… met dit schema weet ik nu ook precies hoeveel en wat ik moet eten op de dag van de wedstrijd.”

Een van de specifieke problemen voor deze renner was voeding voor de wedstrijd, hierop werd veel focus gelegd om dit te verbeteren. Via educatie en ook specifieke trainingen leidde dit tot resultaat. “Ook al is het eten voor koers nog moeilijk door de grote hoeveelheden die ik nu eet. Ik hoop het verder te leren door het te blijven doen in het seizoen. Nu kan ik al beter eten op de wedstrijddag dan vorig jaar. Vorig jaar at ik veel te weinig voor de wedstrijd, toen at ik misschien 10 happen spaghetti of 15 happen rijst. En daarop ging ik koersen. Maar dan moest ik tijdens de koers volop gels eten. En dar kon mijn maag niet verdragen mits bijna elke spurt in wedstrijd overgeven. Nu is daar al verandering in gekomen.” Hoewel dit voor een gevorderde renner vreemd lijkt, is dit wel de realiteit bij veel jeugdrenners. Door geleidelijk te werken, met producten die graag worden gegeten en te oefenen in de winter kan je hiermee een grote vooruitgang boeken.

Het schema heeft op veel meer impact dan enkel de wedstrijddag. Je eet elke dag en dus werden er verbeteringen gezocht op elke mogelijke dag van de week. Zowel op trainingsdagen als rustdagen wordt voeding afgestemd op het specifiek doel. “Nu dat het op schema staat van dag tot dag vind ik persoonlijk dat het gemakkelijker gaat om te eten voor de koers. Ook het eten doorheen de week is veranderd.  Ik eet meer en ik eet veel efficiënter en dat merk je ook aan je gewicht. Normaal zou ik niet naar de klimkoersen moeten gaan maar dit jaar kan dat wel dankzij gewicht verlies zonder verlies aan vermogen.  Met het vermogen dat ik trap zou ik daar zeker kunnen gaan rijden. En dat is zeker een plus punt tegen over vorig jaar. En mijn spurt heb ik kunnen behouden mits ik geen kracht verlies heb opgelopen. Dat zie ik aan de vermogenswaarden die ik trap in training en koers.”

Het is ook niet enkel het gevoel dat beter werd, de renner kreeg ook resultaten. Zijn gewicht daalde van 75kg bij het begin van het schema, naar 69kg nu in het wedstrijdseizoen. Dit terwijl ook zijn vermogens in stijgende lijn blijven gaan en hij zich elke koers beter voelt.

Hoewel de progressie al groot is, blijft dit een evolutie voor de renner. Regelmatig koppelt hij terug wat hij doet, of vraagt hij wat de beste voedingsopties zijn. Het is in drie maanden tijd zeker mogelijk om duidelijk progressie te vinden, hoewel het verder verfijnen van zijn voeding waarschijnlijk de rest van zijn carrière blijft doorgaan.

Meer info, kijk op onze pagina over voedingsadvies!