De vlucht naar winst: Eerste profzege voor Lionel Taminiaux

Op de zondag van de Ronde van Vlaanderen werd ook La roue Tourangelle gereden, een prof wedstrijd van het 1.1 niveau. Deze wedstrijd vindt plaats in de regio van Tours en wordt gekenmerkt door korte steile klimmen. De wedstrijd behoord tot de Coupe de France en is dus een belangrijke wedstrijd voor alle World Tour en Pro Continentale ploegen uit Frankrijk. 

De wedstrijd ontvouwde zich atypisch. In twee schuiven ontstond er een vroege vlucht die zou stand houden tot het einde. In deze kopgroep zat Lionel Taminiaux, die het uiteindelijk afmaakte. We gaan hierna kijken wat Lionel moest leveren om dit te kunnen volbrengen.  Lionel is een klassiek type van 72kg. Hij heeft een FTP van 356W. Dit is ongeveer 5W/kg. Zijn sterkte ligt echter in korte inspanningen. Zijn sprintwaarden gaan vlot boven de 1200W en alle beklimmingen tot 1 minuut liggen binnen zijn mogelijkheden. Bij dergelijke inspanningen haalt hij tot 10W/kg.  

De wedstrijd

Kijken we naar de algemene gegevens van de wedstrijd komt Lionel op 290W gemiddeld voor 4 uur 23 minuten en 187km met 1400 hoogtemeters. Dit komt overeen met een normalized power (NP) van 334W. Hij hield een cadans van 97 aan over heel de wedstrijd en een gemiddelde snelheid van 43.1km/u. Dit komt overeen met IF van 0.94. Op het einde hierover nog een korte woordje uitleg.  De VI (variaty index) komt neer op 1.15. Dit is een redelijk lage waarde voor wedstrijd. Deze factor geeft aan hoe variabel het vermogen was.  Doordat Lionel in de vlucht zat is dit redelijk constant gebleven. De kopgroep was maximaal 6 man, waardoor je nooit helemaal kan freewheelen en Lionel heel de tijd vermogen moest leveren.

 

Als we de wedstrijd analyseren zien we waar Lionel zijn inspanningen moest leveren. In de eerste 20min werd er gevochten om in de vlucht te geraken (1), Lionel had ook deze opdracht en reed dus altijd vooraan in het peloton. Hiervoor was 291W gem nodig en 348W NP. In deze periode zijn ook pieken tot boven de 1000W, maximaal 1273W, om naar ontsnapte renners te springen of om vooraan in het peloton te blijven. Na deze periode reed een kopgroep van 4 man weg zonder Lionel.

Hierop kwam er nog reactie van één renner, waar Lionel achter sprong. Beide kregen ruimte van het peloton, maar de 4 koplopers wachtte niet op hen. Lionel achtervolgt met zijn medevluchter voor 35min op de 4 koplopers. Dit was een all-out inspanning in het begin van de wedstrijd. Om het gat te maken op het peloton was over 1min 683W nodig met een piek van 1167W (2). Dit is een al een heel zware inspanning waarbij je volledig verzuurt. Nadien rijden ze buurt over buurt op kop, waarbij Lionel ongeveer 400W levert bij zijn kopbuurten. Over heel de achtervolging van 35min leverde Lionel 359W gem of 398W NP (3). Dit is een inspanning boven zijn FTP en het was dan ook heel nipt om de aansluiting met de 4 koplopers te maken.

Eens de vlucht samenloopt liet het peloton begaan en kregen ze meer dan 7min voor. De kopgroep zoekt dan ook een tempo dat ze goed kunnen volhouden en sparen zo krachten om in de finale het moeilijk te maken voor het peloton. Lionel levert in deze zone van 2uur 50 minuten 270 gem of 312W NP (4). Dit is een goed te verteren tempo waardoor hij kan bekomen van zijn felle start en iets in de tank houdt voor de finale. Hoewel dit de makkelijk zone is, zijn er veel beklimmingen. Op deze beklimmingen gaat het vermogen steeds ruim boven de 300W. In deze zone zijn geen piekwaarden nodig, Hij haalt maximaal 903W, en slecht 1 andere keer meer dan 800W.

In het laatste uur en 10min versnelt de kopgroep terug. Deze wordt ook uit elkaar geslagen; uiteindelijk blijven 2 renners over waaronder Lionel. In dit laatste uur en 10min is 347W NP nodig (5). De kopgroep vecht voor een kleine voorsprong in de laatste 20km maar op het einde hebben ze tijd om het onderling uit te vechten wie met winst gaat lopen. In dit laatste uur waren nog 8 hellingen; allemaal tussen de 1min tot 2min30s lang. Lionel had 345W, 373W, 435W, 434W, 565W 409W 458W en 465W nodig om deze knikjes te overwinnen. Ook in deze vermogens zie je, dat de kopgroep bleef versnellen naar het einde toe. Na de laatste helling volgde nog 8km vlak. Eerst reden beide renners nog vol door om voorop te blijven. Goed voor nog 328W gem over 7min na meer dan 4u koers. Op dat punt plaatste de medevluchter een aanval om Lionel te lossen. Lionel reageert direct met een piekvermogen van 1146W en 798W over 10s (6). Genoeg om terug in het wiel te geraken. Nadien volgen er nog 2 km waarbij ze naar elkaar kijken hierbij wordt nog maar 256W geleverd. Beide laden zich op voor een sprint met 2.

Lionel zet de sprint aan van 2de positie en levert nog één keer alles. Over 14s haalt hij nog een gemiddelde van 1059W met een piek van 1601W. (7) Deze indrukwekkende sprint was voldoende om naar zijn eerste profzege ooit te fietsen.

Deze waarden waren ook voor Lionel heel sterk. Hij zette beste resultaten van het seizoen neer voor 1min, 5min en 10min waarde om naar de vlucht te springen, eveneens reed hij in het eerste anderhalf uur zijn hoogste vermogen tot nu toe om in de vlucht te zitten. Daarnaast was ondanks deze prestaties zijn eindsprint de 2de beste sprint van allemaal dit seizoen. Dit is heel sterk om piek waarden te halen in een sprint aan het slot van een lange afmattende koers.

Lionel Haalt over de wedstrijd een IF (intensity factor) van 0,94. Dit is heel hoog, dit komt deels door een te laag ingestelde FTP waarde. Na deze wedstrijd kan deze ingeschat worden op 378W. Werken we met deze waarde blijft 0,88. Dit blijft een hoge waarde en geeft aan dat Lionel heel lang aan waarden dicht tegen FTP kan blijven voortrijden.

Al deze data te samen geven aan wat er nodig is om een profwedstrijd te winnen. Lionel leverde op de bewuste dag niet enkel piekwaarde voor lange inspanningen om in de vlucht te geraken. Na 4u koers was hij nog steeds in staat om korte inspanningen dicht bij zijn maximum te leveren. Verder moet tactisch ook alles nog uitkomen. Zo zou hij met deze waarden niet gewonnen hebben moest het peloton alerter hebben gereden of indien hij geen sterke medevluchter meehad.

 

Powerzone gaat off-road

In 2024 gaat Powerzone een samenwerking aan met de ploeg Bike2Connect. Bike2Connect is een ploeg bestaande uit 2 renners hoofdzakelijk actief in het MTB circuit.