Wedstrijdverslag BK Elite zc

Zaterdag 17/08 stond het BK elite zonder contract op het programma. Op een zwaar parcours moesten 8 ronden worden verreden, goed voor een totale afstand van 139km met meer dan 2000 hoogtemeters. Hier werd beslist wie het komende jaar in de driekleur zou rijden. Het parcours was geen meter vlak en werd gekenmerkt door vele lange rechte stukken. Op de dag van het BK was het weer ook heel slecht, wat zorgde voor een afvallingsrace.

De wedstrijd werd door de kopgroep afgelegd in 3u en 18min goed voor een gemiddelde snelheid van 42.3km/u. In deze kopgroep zat onze renner Brecht Stas. tot deze prestatie te komen? Een wedstrijdverslag:

Brecht is een typische hardrijder, met zijn 75kg kan hij hoge vermogens goed verteren, verder heeft hij een voorkeur voor selectieve parcoursen bij voorkeur in moeilijke weeromstandigheden. Hij kwam dus helemaal aan zijn trekken op het BK. Ook toonde hij de weken ervoor dat de vorm aanwezig was. Hij strandde op enkele meters van de nationale titel.

De wedstrijd was vanaf de start heel open, nadat een kopgroep even vooruit reed in de eerste twee ronde, ging Brecht al in ronde 3 mee in het offensief met 8 andere. 15km verder kwam een kleine groep aansluiten waar de uiteindelijk winnaar inzat. Zo werd beetje bij beetje een ruime kopgroep gevormd van 17 man en deze reden definitief weg van het peloton. Deze kopgroep werd geleidelijk uitgedund. Op twee ronde van het einde kwamen er nog aanvallen, Brecht schoof mee en zo ontstond een groep van 6 renners. Ook hier vielen er renners nog af om uiteindelijk met 4 bergop te sprinten voor de zege, de sprint werd al van aan de voet van de slotklim ingezet.

Algemene gegevens:

AVP: 338W                        NP: 398W (!!!)

AVHr: 167                          max Hr: 189

De eerste 36km zat Brecht attent vooraan in het peloton (1), goed voor 305W gemiddeld en normalized power van 397W dit zorgt voor een VI (variaty index) van 1,30. Het was dus vaak hollen en stilstaan in het peloton. Dit zie je ook in de grafiek waar de roze lijn het vermogen is en rode lijn de hartslag. Het is duidelijk dat beide curves redelijk gelijktijdig hoge pieken halen maar dan ook terug laag wegzakken.

Om de vlucht op te zetten was een serieuze inspanning nodig (2), gedurende 2 minuten leverde Brecht 540W, op een lange strook bergop.  De inspanning werd boven doorgetrokken zodat er voor 6min 432W werd geleverd. De ronde om de vlucht op te zetten werd 362W geleverd goed voor 417W NP over 25min. Ondanks deze inspanningen bleef alles dicht bij elkaar, de volgende ronde kwam het peloton terug dichterbij. Hierdoor moest de kopgroep blijven rijden, dit zorgt voor twee rondes aan 352W gemiddeld. (3) Daarna werd duidelijk dat de kopgroep waarschijnlijk weg was. Hierdoor zakte het vermogen voor de volgende 25km tot 327W. (4) Hierbij kon Brecht dus iets herstellen.

Uiteindelijk werd de definitieve vlucht opgezet op 2 ronden van het einde (5). Brecht reageerde op een aanval en hier was voor 5min 432W nodig om mee te zijn. Daarna werd de inspanning  doorgetrokken zodat er 20min aan 382W werd gereden. Het laatste uur was het zwaarste goed voor 357W gem, over de laatste vlucht van 51min was 364W nodig. (6)

Ondanks de helse inspanningen moest het belangrijkste moment van de wedstrijd nog komen. In de eindsprint zorgt Brecht voor een inspanning waarbij hij gedurende 1 minuut 719W levert of 9.59W/kg en hierbij een piek van 1111W of 14.83W/kg. (7) Dit is voor Brecht zijn hoogste 1 minuut waarde van het jaar, ondanks dat hij al veel gegeven heeft.  

Deze ontspanning vestigde nog records, zijn wattage voor 2u tot 3u aan één stuk waren nog nooit zo hoog. Over 2u duwde hij 350W gemiddeld en over 3u 342W. Over hele ontsnapping werd 349W geleverd of 399W NP. Het is duidelijk dat Brecht amper verval heeft ondanks langere inspanning. Tijdens de ontsnapping was VI nog maar 1.14, veel lager dan in het peloton bij de start. Dit komt omdat er in een kopgroep meer constant vermogen is vereist en iedereen deze wedstrijd voordeel had om vooruit te blijven.

Deze wedstrijd maakt ook het sterke punt van Brecht duidelijk, hard rijden en blijven rijden. De hele wedstrijd komt overeen met 0.97 IF. In theorie is dit te hoog om dit gedurende meer dan 3u vol te houden, Brecht is hiermee een renner die uitzonderlijk lang hard kan fietsen tegen zijn limiet. Ondanks de korte afstand zorgt dit ook voor een TSS van 312.

Bevestiging tijdens de test

Gezien deze hoge waarden vonden we het bij Powerzone nodig om toch enige zekerheid van de waarden te bekomen. En daar zorgde Brecht voor, exact één week na het BK was zijn rust gedaan en legde we hem op de testbank voor een inspanningstest. Hierdoor kunnen we zien waartoe zijn lichaam nu in staat is en we hebben een vergelijking van de vermogens van Brecht zijn Rotor gebruikt tijdens het BK met een referentie, de Cyclus 2. Hieronder de vergelijkende tabel tussen beide vermogensmeters:

Er is een kleine foute marge, de Rotor onderschat bij lage vermogens met ongeveer 10W. Hoe hoger het wattage gaat, hoe meer de Rotor aangeeft tov de Avetronic. Dit zorgt bij 460W voor een overschatting van 10W. Gezien de meeste inspanningen niet veel hoger waren tijdens het BK valt te stellen dat de gegeven vermogens van tijdens de wedstrijd redelijk nauwkeurig zijn. Algemeen komt er 43W bij de Rotor bij per 40W verhoging op de Avetronic. Indien we de regel van 3W per 40W doortrekken tot zijn maximale inspanning, levert dit een overschatting op van ongeveer 30W op 720W tijdens zijn sprint voor winst.

Voor wie aandachtig is kon hieruit al afleiden dat Brecht tijdens zijn inspanningstest de 460W heeft bereikt. Hieronder vind je de testresultaten.

Ook hier zet Brecht serieuze resultaten neer. Zijn vetdrempel van 300W is hoog, maar niet veel verschillend van zijn wintertest en andere U23-elite renners in onze databank. Het is vooral een enorm sterke anaerobe drempel die zorgt voor Brecht zijn hardrijders capaciteiten. Deze drempel is ook een goede voorspeller van tijdrit capaciteiten. Deze is ook ten opzichten van het seizoenbegin sterk toegenomen. Met 405W of 5.4W/kg kan Brecht zowel bergop als op het vlakke een enorm hoog tempo ontwikkelen zonder zelf kapot te gaan. Je zit ook in de testresultaten dat bij 300W, 340W en 380W Brecht zijn lichaam lactaat niet moet opstapelen, hij kan deze wattages dus effectief goed verwerken.  Voor meer informatie rond inspanningstesten lees ons vorig artikel (https://www.powerzone.be/wordpress/?p=1076).

Powerzone gaat off-road

In 2024 gaat Powerzone een samenwerking aan met de ploeg Bike2Connect. Bike2Connect is een ploeg bestaande uit 2 renners hoofdzakelijk actief in het MTB circuit.