Recreantenbegeleiding op maat: de resultaten!

Naast competitieve sporters begeleidden we afgelopen jaar ook een aantal recreanten naar hun doelen. Gerichte en persoonlijke begeleiding en trainingsschema’s hebben voor deze categorie immers ook zeker nut om hun doelen te behalen. Het aanbod van recreatieve evenementen en de verschillende doelen zijn te uitgebreid om met een eenheidsworst van training te werken. Net zoals de competitierenners kunnen ook recreanten dus bij ons terecht voor training, testing, bikefitting afgestemd op hun persoonlijke doelen en rekening houdend met hun persoonlijke mogelijkheden. Als recreant moet je immers rekening houden met werk, gezinsleven, andere hobby’s… Al deze factoren komen mee in de weegschaal. Het is dus zaak om de trainingen hier ook op af te stemmen. Dit gebeurt door goed overleg tussen atleet (want ook recreatieve sporters zijn atleten) en trainer. We bekijken hieronder hoe onze recreanten het afgelopen zomer gedaan hebben en bespreken kort wat de voorbereiding inhield.

Een van de strafste prestaties en uitdagingen kwam van Luc. Hij had het plan opgevat om van Leuven naar Santiago de Compostella te fietsen op 14 dagen tijd. Dit betekende dagelijks een afstand van 150-180km. Luc kwam in oktober 2018 naar Powerzone met de vraag of dit haalbaar was voor hem gezien zijn leeftijd (64j), en of hij ook van de onderneming kon genieten en het niet een calvarietocht zou worden. Hij had ervaring in het recreatief fietsen en kon een rit van 130km goed aan. Bij dit soort ondernemingen is vooral het herstelvermogen van belang. De spieren moeten dagelijks de belasting kunnen verwerken. De intensiteit van deze tocht is laag tot matig (het was zeker geen vlak parcours). We deden een test ter bepaling van zijn drempels en de conclusie was dat dit zeker moest lukken met de nodige training. Gewapend met een schema ging Luc aan de slag met als doel om zijn uithoudingsvermogen te verbeteren. Begin mei werd Luc hertest en waren we zeker dat hij in zijn onderneming ging slagen. De training deed wat hij moest doen en beide drempels lieten een vooruitgang zien. Het laatste dat we bij Luc finetunede was zijn voeding tijdens het fietsen. Als je hele dagen op de fiets doorbrengt dan kan je niet het normale voedingspatroon volgen. We leerden Luc aan wat de mogelijkheden waren voor/tijdens/na het fietsen. Wat voor soort drank hij kon gebruiken afhankelijk van de omstandigheden, wat de juiste hoeveelheden zijn die moesten gegeten en gedronken worden om gedurende de hele trip over voldoende energie te beschikken. Jasper maakte een voedingsschema op waarmee Luc kon gaan testen. Zo konden we voor de start nagaan wat werkt. Dit alles leidde ertoe dat Luc zijn tocht op een “makkelijke” manier kon beëindigen. Hij vatte de tocht naar Compostella aan met een vetdrempel van 240W en een omslagpunt van 270W.

Na enkele jaren was ook “powergirl” Lies terug van de partij dit jaar. En ze had voor de gelegenheid haar vriend meegenomen. Hun doelen dit jaar waren niet min. Begin juli Dreilandergiro en Maratona dell Dolomiti, begin augustus Marmotte Valais, einde augustus Marmotte Pyrenees en Velomedianne. Stuk voor stuk lastige klimritten met afwisselende types van beklimmingen, variabele weersomstandigheden en vooral lange duur. Ook hier is dus de uithouding van zeer groot belang. Maar waar bij Luc vooral de vetdrempel belangrijk is, neemt de anaerobe drempel in dit soort inspanningen een prominentere rol in. De trainingsaanpak is dan ook lichtjes anders met meer intensiteit om het klimmen te simuleren. Ook hier werd er op voorhand getest om de drempels te bepalen. Het voordeel van deze ritten is dat je voor de hellingen goed kan bepalen welk vermogen je moet halen om aan je doeltijd te geraken. Mits een goede voedingsstrategie en een goede pacing op de hellingen kan je dan ook je tijd vrij goed voorspellen. Als we naar de voorbereiding kijken van dit koppel, zijn er wel enkele verschillen. Lies had baat bij een rustiger aanpak, terwijl Eric zijn zwakte de intensieve vermogens zijn en hij sterk staat op de uithouding. In de winter werd er aan de zwakkere punten gewerkt, waarbij Eric dus intensiteit vroeger in zijn schema zag dan Lies. De laatste trainingsblokken draaiden bij beiden dan weer rond uithouding en klimvermogen. Het resultaat mocht er zijn. Alleen de Marmotte pyrenees was voor Lies een tegenvaller, verder behaalde ze overal goud. Eric pakte goud in de Dreilander, Maratona en Velomediane. In beide Marmotte’s stelde hij zich tevreden met zilver.

Willem is een fietsmakker van Lies en Eric. Hij combineerde MTB uitdagingen zoals de Hero Dolomiti. met de Maratona en de Marmotte Pyrenees. Een eerste punt bij Willem was gewichtsverlies na enkele blessures en minder actieve jaren. Op de MTB en bergop telt iedere kilo immers mee. Door het grote gewichtsverlies, waar ook wat spiermassa bij zat, gingen de vermogens in het begin niet echt de hoogte in. Als we echter naar de relatieve vermogens kijken, maken die wel een sterke verbetering door. Op de MTB en bergop is het vooral die parameter die belangrijk is. Dus ondanks amper vermogenswinst in absolute waarde, kunnen we wel van een geslaagde missie spreken Bemerk het verschil tussen de curves absoluut tov. Relatief vermogen. Verder had Willem de neiging om vooral hard te rijden tijdens de trainingen terwijl zijn basisconditie nog niet optimaal was. Het plan hierbij bestond dus in de eerste plaats uit rustige trainingen om de basisconditie beter te maken. Pas in de laatste fase kwam er intensiteit bij. Ook dit had het gewenste resultaat want ook Willem haalde op 1 na al zijn doelen.

Fig 1: vergelijking absolute vermogens Willem

Fig 2: vergelijking relatieve vermogens Willem

De naakte cijfers:

trainingsuren FTP piek Prestaties Piek CTL
Lies 373 186W Dreilandergiro

Maratona dolomites

Marmotte Valais

Marmotte pyrenees

Velomediane

98 (voor maratona)
Eric 415 260W 85 (voor marmotte Valais)  (opmerking: de rollentrainingen van Eric konden niet worden meegerekend, 85 is dus een onderschatting)
Willem 529 (incl roeitrainingen) 271W Hero Dolomiti

Maratona Dolomites

Marmotte pyrenees

MTB meerdaagse Ronda

125 (voor Hero)

CTL staat voor chronic training load en is een maat voor de conditie. Dit cijfer houdt rekening met alle trainingen van de laatste 8 weken. Het neemt de gemiddelde trainingsstress van alle dagen van de laatste 8 weken. De trainingsstress wordt bepaald door de combinatie van duur van de training en intensiteit in vergelijking met het omslagpunt.

We zien een groot verschil in trainingsuren tussen de verschillende recreanten. Dit heeft te maken met onder andere 2 roeitrainingen per week bij Willem die hij deed om zijn bovenlichaam te trainen in functie van het MTB’en. Verder zijn er grote verschillen dankzij mogelijkheden in tijdsbesteding. Willem had iets flexibeler uren en kon ook in de winter al behoorlijke volumes afwerken waardoor hij tegenover Lies en Eric in de maanden oktober – december reeds 45u meer had afgewerkt.

Het verschil tussen Lies en Eric valt te verklaren door een verschil in trainingservaring. Waar Lies pas in 2016 in actie kwam op de fiets, had Eric reeds jaren fietservaring. In vergelijking met 2016 heeft Lies wel 125u meer gefietst wat eveneens bleek uit de prestaties.

Er leiden dus vele wegen naar Rome en een trainer kan je helpen om de beste weg voor jou uit te stippelen mits het gebruik van goede gegevens. Heb je zelf een doel of wil je gerichter gaan sporten? Laat je dan testen en begeleiden door de trainers van Powerzone. Alle info over testen vind je hier. Wil je een gesprek met een van onze trainers? Neem dan contact op met ons via onze contactpagina.

Wil je meer weten over hoe je als recreant kan trainen?

Kom dan naar onze info avond over “training voor de recreant” op vrijdag 07/02/2020 in Powerzone. Inkom bedraagt 5€. We coveren training, voeding, testen en de fiets.


 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>